جولولي

اشترك في خدمة الاشعارات لمتابعة آخر الاخبار المحلية و العالمية فور وقوعها.

رانيا يوسف: بتكريم منى زكي حسيت إن كل ممثلة مصرية اتكرمت

الخميس 03 ديسمبر 2020 | 03:08 مساءً
سارة إبراهيم
1051
رانيا يوسف

عبرت الفنانة المصرية رانيا يوسف عن سعادتها الشديدة بتكريم النجمة منى زكي، في مهرجان القاهرة السينمائي، مساء أمس الاربعاء 2 ديسمبر، حيث تم منحها جائزة فاتن حمامة للتميز.

رانيا يوسف وجهت تهنئة خاصة لمنى زكي، على خاصية "ستوري" بموقع "انستجرام"، حيث كتبت: "مبروك يا منى على التكريم، فرحتينا وبكتينا بكل كلمة قولتيها وانتى بتستلمى تكريمك وكأن كل ممثلة مصرية اتكرمت".

رانيا يوسف ومنى زكي

وكان قد تم تكريم النجمة المصرية منى زكي في حفل افتتاح الدورة الـ 42 لمهرجان القاهرة السينمائي الدولي، ومنحها جائزة فاتن حمامة للتميز.

وقالت منى في كلمتها: "شرف كبير أوى أوى إنى اتكرم النهاردة في أهم مهرجان في بلدي، النهاردة واقفة على المسرح اللي اتمنين أقف عليه من وأنا عيلة صغيرة، بشكركم أوي".

وتأثرت أثناء حديثها وامتلأت عينيها بالدموع، وقالت: "تكريمي باسم سيدة الشاشة العربية ده حاجة كبيرة بالنسبالي، تشرفت إنى كلمتها قبل كدة في التليفون وعمري ماسمعت صوت بالرقي ده، والحلاوة دي".

وأضافت: "وكمان تكريمي في الدروة الي فيها وحيد حامد، دا شرف مش عادى، كلامه كان دايما بيأثر فيا من صغري، خاصة كلمة أنا هحلم اللي بيقولها الفنان عادل إمام في فيلم "اللعب مع الكبار"، أنا بعمل بيها وأنا بحلم وهفضل أحلم ولسة هحلم".

ووجهت الشكر لكل من عملت معهم أمام الكاميرا وخلف الكاميرا، وعبرت عن سعادتها بعملها في مهنة التمثيل، حيث قالت: "ممتنة إني ممثلة، والتمثيل خلاني أعيش حياة ناس كتير تانية وأحس بيهم، ودي اعظم حاجة ادتهالي شغلتي.. شكرا جدا".